Fraude door eigen personeel is een groot probleem in de logistieke sector. Hoewel de sector al een eigen waarschuwingssysteem heeft, is dit systeem gericht op het verleden van een medewerker en niet op toekomstige risico’s. Dit betekent dat instromende medewerker die niet eerder tegen de lamp liep, niet in het waarschuwingssysteem staat en dus “gewoon” worden aangenomen.
Een manier om dit te voorkomen is door gebruik te maken van een systeem dat ziet voordat iemand in dienst komt of die persoon een loyale en betrouwbare medewerker is en van die onder druk (door financiële problemen of een verslaving) tot fraude overgaat. Een voorbeeld van zo’n systeem is het digitale interactief interviewsysteem (DIIS). Dit is een online pre-employment systeem dat sinds 2010 ook door diverse logistieke bedrijven wordt gebruikt en zijn kracht heeft bewezen.
DIIS geeft in ongeveer 25 minuten een antwoord op de vraag hoe groot het risico is dat iemand het tot van fraude overgaat. De kandidaat wordt door middel van een reeks vragen en antwoorden beoordeeld op verschillende aspecten die tot een helder rapport leiden. Dit rapport kan bedrijven helpen om vooraf vastgestelde problemen te ontdekken en te voorkomen voordat ze zich voordoen.
Logistieke bedrijven die DIIS gebruiken zijn enthousiast over het systeem. Ze merken dat het hen helpt om sneller en gefundeerder beslissingen te nemen over wie ze in dienst nemen en hoe groot het risico op fraude is. HRM-medewerkers die vooraf sceptisch waren over het gebruik, noemen het na een paar weken “een uitstekend instrument dat zorgt voor verdieping in elk sollicitatiegesprek”. Het gebruik van DIIS helpt om de reputatie en het imago van het bedrijf te beschermen.
Kortom, het gebruik van DIIS kan een belangrijke rol spelen in de strijd tegen fraude in de sector. Het systeem kijkt vooruit en geeft aan hoe groot het risico is dat iemand fraude gaat plegen waardoor bedrijven in staat zijn om problemen vooraf te herkennen en te voorkomen. Gezien de enthousiaste reacties van bedrijven die DIIS gebruiken mogen we stellen dat het een passende oplossing is voor een groot probleem in de logistieke sector.