Fraude en oplichting nemen toe tenzij je de juiste detectie inzet!

Fraude en oplichting nemen toe tenzij je de juiste detectie inzet!

Fraude en oplichting nemen toe zo liet ons een onderzoek door Allianz weten. Ook de fraudehelpdesk meldde in dezelfde week een toename van 2,5 miljoen naar 21 miljoen euro per jaar.  In het onderzoek van Allianz valt vooral het getal “misbruik bedrijfsgegevens” op.  Als je dat combineert met het onderzoek van Allianz waar 51 procent van de ondervraagde organisaties te maken kreeg met fraude door eigen personeel, dan snap je hoe waar het getal vandaan komt wat er jaarlijks aan fraude door eigen personeel wordt gepleegd. Dat getal is volgens een onderzoek uit 2014 van PWC 11 miljard euro!  Als was het nog maar de helft van dit bedrag dan was het nog steeds een onvoorstelbaar groot bedrag. Hoe dit te stoppen?

De wetenschap, in de vorm van de universiteit van Twente, geeft aan zorg voor “preventie en detectie”.  Vandaar dat het logisch is dat organisaties veel geld uitgeven aan preventie en detectie.  De vraag is of de oplossingen die ze kiezen wel voldoende bijdragen aan het doel.  Zo wordt erbij instroom van personeel in een organisatie vaak een  Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) opgevraagd. Ook wordt er in andere open bronnen gekeken als BKR in Tiel, het DUO of een diploma wel echt is, organisaties in de Retail en de transportbranche  mogen met toestemming van de overheid een zwarte lijst bij houden.  Als je weet dat er in de Retail ruim 600.000 mensen werken dan is deze groep ten opzichte van de 2500 m/v op de zwarte lijst een druppel op de gloeiende plaat. Hoe groot is de kans dat je een sollicitant treft die op de lijst staat?  Met een 0,4 procent zeer klein dus. Voor een VOG geldt hetzelfde, daar wordt slecht 0.33 procent gedetecteerd (MinJus 2019), immers als je een straf hebt uitgezeten dan zal je in de meeste gevallen gewoon een VOG kunnen opvragen en ontvangen. Dus mensen die kwaad in de zin hebben maar nog nooit betrapt zijn die detecteer je niet met een VOG of een zwarte lijst e.d..

Kortom, je zou een systeem moeten hebben waarbij voordat er iemand in dienst treedt je tussen de oren kan kijken hoe loyaal, betrouwbaar en integer je aspirant collega eigenlijk echt is. Laat dat systeem in Nederland al jaren succesvol op de markt zijn. De naam…… diis integriteit. Diis detecteert online in 25 minuten 7 procent van de instroom en voorkomt daarmee fraude en incidenten en bespaart daarmee bedrijven ook nog eens onvoorstelbaar veel geld. Hoeveel geld leest u in onze volgende blog. Vraag nu een aantal diis interviews aan en laten we samen zorgen dat het bedrag aan fraude niet verder oploopt de komende jaren. 

Meer weten? Kom in contact met Diis.

leuk artikel?

Deel op Facebook
Deel op Twitter
Deel op Linkdin
Deel op whatsapp

laat een bericht achter